Artikkelit

Hormonikierukan mahdollisuudet

15.10.2018 | Annamari Lähteenmäki LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Hormonikierukka on pitkävaikutteinen ja hyvin siedetty ehkäisymenetelmä. Se on sterilisaatiotakin tehokkaampi, mutta toisin kuin sterilisaatio, se on hedelmällisyyden säilyttävä. Nuorelle, synnyttämättömälle naiselle se voi olla hyvä ehkäisyvaihtoehto; heillekin asennus onnistuu yhdeksälle kymmenestä. Koska hormonikierukka vähentää kuukautisvuodon määrää, sitä voidaan käyttää myös Kela-korvattuna runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin.

Lue koko artikkeli

PCOS – nuoren naisen tavallisin hormonihäiriö

09.06.2018 | Annamari Lähteenmäki LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Jos kuukautishäiriöt ovat hankalia, erityisesti jos kierrot pitkittyvät ja/tai ilmenee ylimääräistä vuotoa, kannattaa hakeutua lääkärin tutkimuksiin. Hoidot ovat usein tarpeen, jos ongelmana on lapsettomuus.

Punajäkälä

08.06.2018 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaalineuvoja Katja Kero

Limakalvojen punajäkälän aiheuttamia oireita ovat kutina, kirvely, arkuus ja polttelu. Yhdyntäkivut ja virtsankirvely ovat myös tavallisia vaivoja. Emättimen punajäkälässä voi esiintyä poikkeavaa verenvuotoa ja valkovuotoa. Emätinerite voi olla kellertävää, märkäistä ja vetistä. Tauti voi tehdä kiinnikkeitä ja kuroa emättimen umpeen.

Lue koko artikkeli

Valkojäkälä voi aiheuttaa kutinaa, kiristystä, yhdyntäkipuja ja virtsaamisvaikeutta

05.06.2018 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Katja Kero

Valkojäkälä eli lichen sclerosus (et atrophicus) on krooninen ihotauti, joka esiintyy yleensä ulkoisissa sukuelimissä. Valkojäkälä on yleisempi naisilla kuin miehillä. Arvion mukaan valkojäkälää sairastaa 0,1-0,3 % naisista. Noin 11 %:lla potilaista valkojäkälää esiintyy myös sukuelinalueen ulkopuolisella iholla, yleensä vartalolla.

Tyttöjen ja poikien HPV-rokote

30.05.2018 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, seksuaalineuvoja Katja Kero

Ihmisen papilloomavirukset (human papillomavirus, HPV) jaetaan pienen ja suuren riskin tyyppeihin sen mukaan, mikä niiden yhteys on syövän syntyyn. Suuren riskin HPV-tyypit aiheuttavat maailmanlaajuisesti arviolta viisi prosenttia kaikista syövistä ja kymmenen prosenttia naisten syövistä.

Lääkäriportaalin podcastissa naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Katja Kero kertoo, mitä jokaisen tulee juuri nyt tietää papillomavirustulehduksesta.

Myoomien monet hoitovaihtoehdot

18.05.2018 | Kirsi Joronen, LT Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Kohdun myoomat ovat naisten yleisimpiä hyvänlaatuisia kasvaimia. Arviolta kahdelle kolmesta naisista kehittyy myooma 50 ikävuoteen mennessä. Myoomat kasvavat naissukupuolihormonien yhteisvaikutuksesta ja hormonitoiminnan loputtua vaihdevuosien myötä myoomatkin yleensä alkavat pienentyä. Riskiä myoomien kehittymiseen lisää aikainen kuukautisten alkamisikä, synnyttämättömyys, ylipaino, perimä ja myös elintavoilla ajatellaan olevan vaikutusta myoomien syntyyn.

Lue koko artikkeli

Endometrioosi – Muutakin kuin kuukautiskipu?

19.03.2018 | Pia Suvitie, LL Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri / Kirsi Joronen, LT Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Endometrioosi on yleinen usein elämänlaatua heikentävä pitkäaikaissairaus, jonka tavallisin oire on voimakas kuukautiskipu. Endometrioosi voi aiheuttaa myös monenlaisia muita kipuoireita, kuten epämääräisiä satunnaisia tai päivittäisiä vatsakipuja, yhdyntäkipuja sekä suolen ja virtsarakon toimintaan liittyviä vaivoja. Endometrioosi voi heikentää myös hedelmällisyyttä ja usein sairautta aletaan epäillä lapsettomuuden syytä selvitettäessä. Yleisyydestään huolimatta endometrioosi on huonosti tunnettu sairaus sekä väestön että terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa.

Kannattaako vaihdevuosien hormonikorvaushoito?

07.03.2018 | LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Katja Kero

Vaihdevuosioireita kokee lähes jokainen nainen. Hormonikorvaushoito parantaa elämänlaatua ja siihen liittyy huomattavia terveyshyötyjä.  Hoitoon voi kuitenkin yhdistyä tiettyjä riskejä. Onkin tärkeää, että gynekologi kartoittaa yksilöllisesti hormonikorvaushoidon tarpeen ja räätälöi hoidon kullekin naiselle sopivaksi.