Inseminaatio eli keinohedelmöitys

Inseminaatio eli siittiöiden ruiskutus kohtuun on usein ensimmäinen hoitomuoto miehen siittiötuotannon häiriöstä tai selittämättömästä syystä johtuvassa lapsettomuudessa. Myös itsellisiä naisia ja naispareja hoidetaan inseminaatioilla käyttäen luovutettuja siittiöitä.

Inseminaatio voidaan tehdä luonnollisessa tai hormonihoidolla tuetussa kuukautiskierrossa. Hoidon edellytyksenä on, että naisen munanjohtimet ovat auki ja ovulaatio tapahtuu. Ovulaatiohetki voidaan määrittää virtsan LH­-testeillä kotona. Toisinaan ovulaatio varmistetaan hormonipistoksella.

Siemennesteen käsittely tehdään inseminaatiopäivänä. Siemennestenäytteestä ”pestään” pois kuolleet ja huonosti liikkuvat siittiöt. Parhaiten liikkuvat siittiöt viedään ohuella katetrilla kohtuonteloon. Inseminaatiokatetrin laittaminen kohtuun ei tavallisesti ole kivuliasta, eikä siittiöt pääse valumaan pois kohdusta. Pestyt siittiöt elävät 1 - 2 vuorokautta, joten inseminaatio on ajoitettava tarkasti ovulaation lähelle.

Jos miehen siemennesteessä ei ole siittiöitä, voidaan inseminaatiohoito tehdä luovutetuilla siittiöillä.

Ennen inseminaatiohoidon aloitusta hoidettava pari allekirjoittaa hoitosuostumuksen, ja mieheltä tutkitaan  infektioverikokeet (HIV-, B­-hepatiitti- ja C-­hepatiittitulehdukset).

Luovutettuja siittiöitä käytettäessä asiakas voi valita siittiöiden luovuttajan hänestä kerättyjen tietojen perusteella. Nämä tiedot ovat etninen tausta, pituus, silmien ja hiusten väri. Kaikki luovuttajat ovat hedelmöityshoitolain mukaisesti rekisteröityjä. Klinikallamme käytetään ulkomailta ostettuja siittiöitä.