Koeputkihedelmöityshoito eli IVF

Koeputkihedelmöitys- eli IVF­-hoito on tuloksekkain lapsettomuuden hoitomuoto. Sitä käytetään munanjohdinperäisen (jos munanjohtimet ovat tukossa esim. sterilisaation tai tulehduksen takia tai ne on poistettu esim. kohdunulkoisen raskauden vuoksi) tai heikkolaatuisten siittiöiden aiheuttaman hedelmättömyyden hoidossa. Myös selittämättömän lapsettomuuden hoidossa joudutaan usein turvautumaan IVF-hoitoon.

Naisen hormonihoito eli munasarjojen stimulaatiohoito suunnitellaan aina henkilökohtaisesti. Yhden munarakkulan sijaan tavoitteena on kasvattaa useita munarakkuloita. Stimulaatio voidaan toteuttaa ns. ”pitkän kaavan” mukaisesti agonistihoitona, jolloin munasarjat viedään lepotilaan ennen pistoshormonilääkityksen aloittamista. Useimmiten käytetään kuitenkin ”lyhyttä” antagonistihoitoa, jolloin hormonipistokset aloitetaan kuukautiskierron alkupäivinä etukäteen tehdyn suunnitelman pohjalta. Usein kuukautisia hieman täsmätään ennen hoidon aloitusta suun kautta otettavilla hormonilääkkeillä.

Hoito kestää kokonaisuudessaan noin 2 ­- 4 viikkoa riippuen valitusta hoitomuodosta. Hormonit pistetään iltaisin ohuella neulalla ihon alle. Lääkkeiden annostelu on helppoa, eikä aiheuta kipua. Hoitajat antavat huolellisen pistosohjauksen, ja ovat helposti tavoitettavissa, mikäli pistosten aikana tulee kysyttävää. Munarakkuloiden kasvua seurataan ultraäänellä tavallisesti 2-­3 kertaa ja hormoniannosta säädetään vasteen mukaan. Kun munarakkulat ovat kasvaneet 18-20 mm:n kokoisiksi, otetaan hormonipistos, joka irrottaa munasolut munarakkuloiden nesteeseen. Munasolut kerätään (punktio) munasarjoista imemällä munarakkuloiden neste ohuella neulalla putkiin. Toimenpide tehdään ultraääniohjauksessa ja se kestää 10-20 minuuttia.

Munasolujen keräyksen aikana kipua lievitetään vahvalla suonensisäisellä kipulääkkeellä ja emättimen pohjaan laitettavalla puudutuksella. Tarvittaessa munasolupunktio voidaan tehdä nukutuksessa. Munasolujen keräyksen jälkeen vointia seurataan klinikalla noin tunnin ajan, ja kotiin pääsee heti, kun olo on hyvä. Toimenpiteen jälkeen on hyvä levätä ja välttää fyysistä rasitusta sekä juoda paljon. Sairauslomaa kirjoitetaan tarpeen mukaan. Punktion jälkeisenä päivänä aloitetaan hormonaalinen tukilääkitys klinikalta annetun ohjeen mukaisesti.

Munasolupunktion jälkeen munasolut kerätään munarakkulanesteestä laboratoriossa.

Mies antaa siemennestenäytteen munasolujen keräyspäivänä, minkä jälkeen sille tehdään pesukäsittely parhaiden siittiöiden erottelemiseksi. Jos käytetään luovutettuja siittiöitä, siittiöt sulatetaan munasolujen keräyksen jälkeen ja niille tehdään sama pesukäsittely. Munasolut ja siittiöt laitetaan viljelymaljalle, jossa munasolun hedelmöittyminen tapahtuu noin 20 tunnin kuluessa.

Sukusolut ovat laboratoriossa soluviljelykaapissa, joka on optimoitu muistuttamaan olosuhteita naisen omassa lisääntymiselimistössä. Hedelmöittymistä ja alkioiden kehittymistä seurataan laboratoriossa 2­-5 päivää, minkä jälkeen paras alkio valitaan siirrettäväksi kohtuun. Muut hyvälaatuiset alkiot säilötään nestetyppeen ja ne voidaan myöhemmin käyttää pakastealkionsiirroissa. Lääkäri päättää yhdessä hoidettavan parin tai itsellisen naisen kanssa kohtuun siirrettävien alkioiden lukumäärän. Tavallisesti siirretään vain yksi alkio monisikiöisyysriskin vähentämiseksi; enimmillään alkioita siirretään kohtuun kaksi. Hormonaalinen tukihoito jatkuu vielä alkionsiirron jälkeen, ja raskaustesti voidaan tehdä virtsasta noin kahden viikon kuluttua alkionsiirrosta.

Keskimäärin 30­-40 % tuorealkioiden siirroista johtaa raskauteen. Raskausennusteeseen vaikuttaa eniten naisen ikä.

Ennen koeputkihedelmöityshoidon aloitusta on allekirjoitettava hedelmöityshoitolain edellyttämä hoitosuostumus. Lisäksi vaaditaan hoidettavilta infektioverikoevastaukset (HIV, B- ja C- hepatiitti).