Ultraljudsundersökning i den tidiga graviditeten

I den tidiga ultraljudsundersökningen kollar man att fostrets tillväxt motsvarar graviditetsveckorna, att hjärtat slår och att fostret utvecklas inuti livmodern. I ultraljudsundersökningen ser man även huruvida det finns fler än ett foster. Numer lyssnar man inte på hjärtljudet med hjälp av ultraljud, utan det räcker att man hittar ett starkt hjärtljud för att kunna påvisa att graviditeten kommit väl igång.

En tidig ultraljudsundersökning är pålitlig då det gått 7 graviditetsveckor (minst 7 veckor sedan den senaste menstruationsblödningens första dag). Ett ultraljud som görs före det kan ge oklara resultat och därmed bara väcka onödig oro.

Till en ultraljudsundersökning i den tidiga graviditeten är det skäl att söka sig ifall tidpunkten för graviditetens början är oklar eller då menstruationscykeln är oregelbunden. Även vid smärta i nedre delen av magen eller blödning från slidan är det skäl att göra en tidig ultraljudsundersökning. Man kan boka en tid för tidigt ultraljud även utan någon speciell orsak.

I fall man i ultraljudsundersökningen konstaterar något avvikande, tex. utomkvedshavandeskap, ofostrig graviditet eller pågående missfall, görs vid behov en remiss till polikliniken för kvinnosjukdomar.

Tid för ultraljudsundersökning kan man boka per telefon. Det är alltid erfarna barnlöshetsläkare som gör de tidiga ultraljudsundersökningarna. På kliniken görs i huvudsak ultraljudsundersökningarna fram till graviditetsvecka 12.

För ultraljudsundersökning i den tidiga graviditeten beviljas direktersättning från FPA åt alla klienter.