Endometrioosi – miksi ja miten sit√§ leikataan? ūüíõ

Valtakunnallista endometrioosiviikkoa vietetään 20.-26.3.2023. Sen tarkoituksena on tehdä endometrioosisairaus tunnetuksi. Aura Klinikka on talkoissa mukana lisäämässä tietoisuutta sairaudesta. Teemaviikon jokaisena päivänä Aura Klinikan gynekologit vastaavat yhteen endometrioosiin liittyvään kysymykseen. Lue gynekologimme Pia Suvitien teksti siitä, miten ja miksi endometrioosia leikataan ja miltä se näyttää leikkaavan gynekologin silmin.

Aikaisemmin endometrioosia leikattiin avoleikkauksilla (laparotomia). Nykyisin sitä voidaan onneksi operoida lähes aina tähystysleikkauksella. Jotta leikkaushoitoon päädytään, tulee potilaan kokemien kipuoireiden olla voimakkaita. Ennen leikkaushoitoa tulee kokeilla hormonilääkkeitä oireiden lievittämiseksi. Leikkaus suunnitellaan aina erityisen huolellisesti.

Leikkaukseen p√§√§dyt√§√§n tyypillisesti silloin, jos l√§√§kehoidosta huolimatta kivut huonontavat merkitt√§v√§sti el√§m√§nlaatua tai kovat kivut vaikeuttavat raskauden yritt√§mist√§ tai lapsettomuushoitoja.

Operaatioissa paljastuu vähän alle puolella potilaista ns. syvä endometrioosi, jossa tautia voidaan todeta suolen tai virtsarakon pinnalla. Erityisesti syvän endometrioosin leikkaushoitoon liittyy myös merkittäviä riskejä. Leikkaukset ovat usein haastavia ja ne voivat kestää jopa useita tunteja. Syvä endometrioosi voi vaatia sairaan suolen osan poistoa. Leikkauksessa tärkeintä on poistaa kaikki endometrioosipesäkkeet kohdun ulkopuolelta. Joskus voidaan poistaa myös munasarjat ja kohtu, riippuen elämäntilanteesta (esimerkiksi raskaustoive huomioidaan).

Vaativassa leikkauksessa on mukana aina endometrioosin hoitoon perehtynyt gynekologi, ja tarvittaessa mukaan varataan vatsaelinkirurgi tai urologi. Leikkaus suunnitellaan etuk√§teen mahdollisimman huolellisesti. Ennen leikkausta oireet selvitet√§√§n tarkasti ja ultra√§√§nitutkimuksella kartoitetaan endometrioosin laajuutta, lantion kiinnikkeisyytt√§ ja pes√§kkeiden sijaintia. Leikkaukset on keskitetty sairaaloihin, joissa on laaja ammattitaito endometrioosin hoitoon liittyen.

Aikaisemmin munasarjan endometrioosikystat eli endometrioomat poistettiin, mutta nykyisin poistoon ei rutiinisti en√§√§ l√§hdet√§. Ensisijainen hoito my√∂s endometrioomiin on l√§√§kehoito. Erityisesti nuorten kohdalla operatiivista hoitoa pyrit√§√§n v√§ltt√§m√§√§n, jotta munasarjaa ei vaurioitettaisi ja n√§in varjeltaisiin hedelm√§llisyytt√§.

Leikkaus ei paranna endometrioosia, mutta oireita saadaan lievitettyä. Endometrioosipesäkkeet ja kipuoireet uusiutuvat herkästi, ja leikkauksen jälkeen suositellaan hormonilääkityksen jatkamista, ellei potilaalla ole raskaustoivetta juuri silloin.

Miltä endometrioosipesäkkeet näyttävät leikkaavan gynekologin silmin?

Endometrioosissa kasvaa kohdun ulkopuolella, yleensä vatsaontelossa lantion alueella, kohdun limakalvon kaltaista kudosta pesäkkeinä. Pesäkkeitä on monenlaisia. Ne voivat olla pieniä pinnallisia vatsakalvon punaisia rakkuloita, mustia nuppineulan pään kokoisia verionteloita tai valkoisia vatsakalvoa kurovia krymppyjä, munasarjan endometrioosikystoja eli suklaakystoja tai syviä kasvainmaisia möykkyjä lantion elintenseinämissä. Endometrioosi aiheuttaa usein myös kiinnikeitä eli liimaa lantion elimiä yhteen.

kuvat: Pia Suvitie

Mikroskooppitutkimuksessa pesäkkeissä nähdään kohdun limakalvoa, sidekudosta, verisuonia, hermoja ja isommissa pesäkkeissä myös lihassoluja. Pesäkkeiden kipuhermoilla arvellaan olevan osuutta endometrioosikipuun

Endometrioosipes√§kkeet tarvitsevat kasvaakseen estrogeenia, joten oireet voivat alkaa jo teini-i√§ss√§ munasarjojen alkaessa tuottaa estrogeenia.

Endometrioosipes√§kkeet tuottavat my√∂s itse estrogeenia poikkeavan aromataasientsyymiaktiivisuuden vuoksi, joten pes√§kkeiss√§ estrogeenitaso voi olla erityisen korkea.