Endometrioosikipu ūüíõ

Valtakunnallista endometrioosiviikkoa vietetään 20.-26.3.2023. Sen tarkoituksena on tehdä endometrioosisairaus tunnetuksi. Aura Klinikka on talkoissa mukana lisäämässä tietoisuutta sairaudesta. Teemaviikon jokaisena päivänä Aura Klinikan gynekologit vastaavat yhteen endometrioosiin liittyvään kysymykseen. Lue lisää endometrioosin yleisimmästä oireesta eli kivusta.

Endometrioosiin liittyy jatkuva tulehdustila, jota estrogeeni ja toistuvat kuukautisvuodot voimistavat. Tulehdus aiheuttaa kipua, ja voi ärsyttää myös pesäkkeiden kipuhermoja.

Hankalin kipuoire useimmilla potilailla on voimakas ja monta päivää kestävä kuukautiskipu. Kohdun limakalvo tuottaa normaalistikin ennen kuukautisia tulehdusvälittäjäaineita eli prostaglandiineja, jotka aiheuttavat vuodon aikana kohdun supistelua.

Endometrioosissa liiallisen prostaglandiinituotannon ajatellaan johtavat poikkeuksellisen voimakkaaseen kohdun supisteluun ja kuukautiskipuun. Endometrioosikipu ei kuitenkaan liity pelkästään kohdun supisteluun, vaan myös pesäkkeiden ja lantion tulehdustila sekä endometrioosin aiheuttamat kiinnikkeet voivat aiheuttaa kipua.

Endometrioosikipu voi v√§litty√§ usean eri hermon v√§lityksell√§. Sis√§elinten, kuten kohdun, per√§suolen, virtsarakon tai munasarjojen kipu on yleens√§ tylpp√§√§, jomottavaa ja laajalla alueella tuntuvaa. Vatsakalvon pes√§kkeiden tai vatsakalvon kiinnikkeiden kipuhermotus v√§littyy erityyppisten hermojen v√§lityksell√§, ja kipu voi olla luonteeltaan pist√§v√§√§ tai ter√§v√§√§ puukoniskumaista ja paikallistuu selke√§mmin tiettyyn kohtaan.

Pitkään jatkuneeseen eli krooniseen kipuun liittyy usein myös kipuhermojen herkistymistä. Silloin pienikin ärsyke lantiossa voi johtaa voimakkaaseen kiputuntemukseen, tai kipuaistimus voi syntyä aivoissa jopa ilman syytä. Näissä tilanteissa kipua ei yleensä saada hallintaan leikkauksella tai hormonihoidoilla.

Endometrioosikipua voidaan hoitaa tulehduskipul√§√§kkeill√§ ja hormonihoidolla. Hormonil√§√§kkeill√§ pyrit√§√§n v√§hent√§m√§√§n munasarjojen estrogeenituotantoa, ja siten v√§hent√§m√§√§n tulehdustilaa, pes√§kkeiden kasvua ja aktiivisuutta. Paras teho kipuun saadaan ns. vuodottomalla hoidolla eli est√§m√§ll√§ kuukautisvuodot kokonaan esimerkiksi k√§ytt√§m√§ll√§ yhdistelm√§ehk√§isypilleri√§ tauotta. My√∂s hormonikierukka ja keltarauhashormonit ovat hyvi√§ vaihtoehtoja.

Kivun hoidossa tarvitaan usein my√∂s l√§√§kkeett√∂mi√§ kivunhallintamenetelmi√§, kuten liikuntaa, l√§mp√∂tyynyj√§, mindfullnessia, fysioterapiaa, akupunktiota tai joskus kipukynnyst√§ nostavia l√§√§kkeit√§ tai neuromodulaatiohoitoja.

Pitk√§√§n jatkunut kipu on kuormittavaa, ja usein tarvitaan my√∂s psykologin tai psykiatrin apua.

Onneksi useimpia potilaita voidaan auttaa, ja lääkäri valitsee potilaan kanssa hänelle parhaiten sopivat vaihtoehdot.